Persbericht: Bijna een kwart van de promovendi die onderwijs geven wordt daar niet voor betaald

23.3% van de promovendi die onderwijs geven wordt daar niet voor betaald. Dat blijkt uit onderzoek van PNN op basis van een survey onder 1,601 promovendi in Nederland. Bijna de helft van de promovendi zou volgens hun contract onderwijs moeten geven, maar in de praktijk geeft twee derde van de promovendi onderwijs. Van de groep die formeel gezien geen onderwijs zou hoeven geven, maar dat toch doet, krijgt de overgrote meerderheid (86%) daar niet voor betaald.

Onderwijservaring is voor veel promovendi waardevol. Het is bovendien vaak een vereiste of een voordeel om verder te kunnen in de wetenschap. De helft van de promovendi die geen onderwijs geven, zou dat wel graag doen. “We zien nu echter dat universiteiten promovendi inzetten voor het onderwijs zonder hen daarvoor te betalen. Dat is onwenselijk” aldus PNN-voorzitter Rosanne Anholt. Ook beurspromovendi geven regelmatig onderwijs zonder daarvoor te worden betaald. “Dat is problematisch, want beurspromovendi hebben geen arbeidsovereenkomst.” Buitenpromovendi daarentegen krijgen vaak wel betaald als zij onderwijs geven buiten hun contract om.

Het onderzoek toont verder aan dat de tijd die aan onderwijs wordt besteed vaak hoger uitvalt dan er op papier voor staat: gemiddeld besteden promovendi bijna 40% (ongeveer 5%-punt) méér tijd aan het geven van onderwijs dan ze volgens hun contract zouden moeten doen. “Het is een bekend fenomeen dat onderwijs meer tijd kost dan ervoor wordt gegeven. Dat geldt natuurlijk voor iedereen die onderwijs geeft, maar promovendi hebben vaak nog maar weinig onderwijservaring, en dus meer tijd nodig om zich goed voor te bereiden.” Daarom pleit PNN voor het maken van realistischer inschattingen van de hoeveel tijd die het verzorgen van onderwijstaken kost én voor het rekening houden met hoeveel onderwijservaring iemand heeft. Anholt: “Je hebt nu eenmaal meer tijd nodig wanneer je een vak voor de eerste of tweede keer geeft dan wanneer je het al vijf jaar lang geeft”.

Hoewel de meerderheid van de promovendi tevreden is met de hoeveelheid onderwijs die ze moeten geven (59.5%), lijkt er een relatie te bestaan tussen de onderwijslast en de tevredenheid daarmee: hoe lager de onderwijslast en hoe meer in overeenstemming met wat er in het contract staat, hoe tevredener promovendi zijn over het geven van onderwijs. PNN pleit ervoor om promovendi maximaal 20% aan onderwijstaken te geven en bij voorkeur minder. “Omdat het verzorgen van onderwijs in de regel meer tijd in beslag neemt dan de uren die er voor staan, moet die 20% echt worden gewaardborgd. Een te grote onderwijslast gaat immers ten koste van het proefschrift”.

Dit rapport is onderdeel van een publicatiereeks over de resultaten van de PNN PhD Survey. In deze reeks volgen nog rapporten over de cao, internationale promovendi en open science.